Thursday, December 8, 2011

:: Suami Soleh? ::

Posted by Mama Safiya and Adam at 3:34 PM
Reactions: 
0 comments

Salam bloggers....

Kita selalu membicarakan ciri – ciri wanita untuk dijadikan pasangan hidup. Adakah lelaki terlepas dari tapisan ini?
Semestinya tidak, kerana lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat.
lelaki yang baik tidak semestinya soleh, dan soleh itu semestinya baik. Namun menjadi lelaki yang soleh lah seharusnya dicapai oleh kita semua kerana ia merupakan ISO yang Allah tetapkan.
Namun siapakah lelaki soleh? Kita sudah sering mendengar lelaki soleh, namun bagaimana ciri- cirinya?

Sebenarnya orang-orang soleh bukanlah makhluk abstrak yang sulit dikenali bentuknya. Mereka adalah manusia biasa juga, tetapi memiliki kelebihan tertentu dibandingkan manusia-manusia lainnya. Kelebihan mereka adalah dari segi keyakinan, kecaknaan, mentaliti serta amal perbuatan.

Dalam diri mereka terkumpul kebaikan-kebaikan itu,
Bahkan kita boleh mengenali mereka dari sikap dan perilaku hidupnya sehari-hari.
Lihatlah mereka dengan HATI, maka kita akan menemui tanda-tanda kebaikan mereka.

Lelaki soleh dijelaskan dalam Al-Qur’an adalah sebagai berikut:

“Dan diantara ahli kitab ada sekelompok orang yang berlaku lurus. Mereka membaca ayat-ayat Allah di malam hari, sedang mereka bersujud (maksudnya, mengerjakan solat malam sambil membaca kitabullah). Mereka beriman kepada Allah dan hari akhir, mereka mengajak pada kebaikan dan mencegah dari perbuatan mungkar, dan mereka bersegera mengerjakan kebaikan-kebaikan. Mereka itulah orang-orang yang soleh”. (Ali Imran 133-134).


Biasanya, tanda – tanda orang yang soleh adalah:

  • Seseorang secara tekun dan sabar menunaikan kewajiban pokok, seperti solat 5 waktu, zakat dan puasa Ramadhan. Kemudian dia menjalankan ibadah tambahan, baik berupa solat sunat, puasa sunat serta bersedekah dijalan kebaikan.
  • Seseorang yang menjauhi perbuatan dosa besar, seperti membunuh, berzina, sihir, memakan harta riba, menganiaya anak yatim, derhaka kepada orang tua, dan  sumpah palsu.
  • Seseorang yang cakna dengan keadaan sekelilingnya. Ketika disekitarnya banyak orang yang meninggalkan kewajipan, dia mengajak mereka mengerjakan kewajiban itu. Begitu pula ketika disekelilingnya banyak orang melakukan perbuatan dosa, dia mencegah agar perbuatan itu dijauhi atau dihentikan. Jika dia memiliki ilmu, dia memberi nasihat dengan perkataan atau melalui tulisan. Singkatnya, hatinya tidak tenteram ketika melihat perintah Allah diabaikan dan larangan Allah dikerjakan.
  • Seorang yang sentiasa bersemangat untuk menambah kebaikan, baik ilmu, keimanan dan amalan. Dia tidak merasa puas dengan kebaikan yang sudah diperoleh dan tidak merasa jenuh untuk berbuat yang lebih baik. Setiap kali kita bertemu dengannya, dia akan selalu lebih baik dari sebelumnya.
  • Seorang yang mendedikasikan dirinya untuk sungguh-sungguh untuk menjalankan solat tahajjud di akhir malam. Dalam solat itu dia bacakan ayat-ayat yang mampu dia hafal dari Al Qur’an. Jika boleh, hafalannya selalu bertambah dari waktu ke waktu. Namun tidak bererti jika apa yang dihafalnya, hilang kembali.

Oleh itu, kepada kaum wanita, jika anda ingin mendirikan rumah tangga, carilah lelaki yang soleh. kerana secara teori kita boleh berkahwin dengan siapa saja yang kita sukai. Tetapi ciri – ciri  suami yang benar-benar akan membimbing kita meraih tujuan kebahagiaan itu hanyalah lelaki soleh. Jika pernikahan hanya untuk hidup bersama-sama, makan minum bersama, berketurunan, serta bersenang-senang bersama, tentu dengan lelaki manapun boleh.  Namun percayalah,  lambat laun akan bermasalah jua.


  • Seorang lelaki soleh tidak akan membiarkan di dalam rumahnya ada perilaku-perilaku buruk yang boleh mengundang kemurkaan Allah SWT.


  • Seorang lelaki soleh tidak mungkin akan berbuat zalim kepada saudara semuslim, apalagi kepada orang tua, mertua, isteri dan anak-anaknya. Tidak semua suami boleh memenuhi kewajipannya terhadap keluaraga secara adil, tetapi bagi seorang lelaki soleh, dia akan berusaha sekuat kemampuannya. Dia hanya akan berhenti berusaha jika sudah tidak ada lagi jalan yang boleh ditempuh. Jika usaha maksima telah ditempuh, tetapi hasilnya tidak memadai, dengan lapang dada dia akan meminta maaf atas kekurangan dirinya. Singkatnya, mustahil dilakukan oleh seorang lelaki soleh untuk membiarkan keluarganya menderita, bahkan terlintas dalam fikirannya pun tidak. Seorang lelaki soleh akan menghargai pendapat atau pandangan isterinya dan keluarganya, meskipun tidak semestinya akan selalu menurutinya.


  • Seorang lelaki soleh bersikap lapang dada dan memaafkan kekurangan isteri dan anak-anak beserta keluarganya. Seorang lelaki soleh tidak akan membuka aib-aib keluarganya di depan umum. Membuka aib keluarga sama dengan membuka aib diri sendiri. Seorang lelaki soleh tidak akan mengkhianati kepercayaan keluarganya. Didepan keluarganya dia baik, dan ketika jauh dari keluarganya pun, dia tetap baik.


  • Seorang lelaki soleh tidak takut kepada isteri atau anak-anaknya serta keluarganya, tetapi takut kepada Allah yang selalu mengawasinya. Berbeza dengan banyak lelaki yang manis di depan isteri dan mertuanya, tetapi sebaliknya ketika jauh dengan isteri. Dan yang paling utama, seorang lelaki soleh bersedia bertanggungjawab menghadapi tuntutan Allah di akhirat ketika ditanya tentang anak-anak dan isterinya.


Rasulullah bersabda“ Sesempurna  keimanan seorang mukmin, ialah yang paling baik akhlaknya. Dan sebaik-baik kalian ialah yang paling baik kepada isteri – isterinya “. ( HR. At-Tirmidzi )
“ Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik kepada keluarganya (isteri dan anak-anaknya ), sedang aku adalah yang paling baik kepada keluargaku “. ( HR. Ath-Tharbawi dan Al-Hakim )

Jadi  pernikahan yang penuh barakah, akan terlaksana jika rumah tangga dibina bersama – sama lelaki soleh serta disempurna dengan wanita soleh :)



Sumber: http://akuislam.com/blog/renungan/lelaki-yang-soleh/#ixzz1fvUgB150

:: Wanita ::

Posted by Mama Safiya and Adam at 3:25 PM
Reactions: 
0 comments
:: Dapur Jalan Cinta Wanita Ke Syurga ::

                   

Salah satu pesan orang tua kepada  anak perempuannya adalah “Cinta suami bermula dari perut”.
Ketelitian seorang wanita dalam memberikan hidangan yang memanjakan lidah suaminya, memang tidak hanya berhasil memikat kasih sayang dan perhatiannya, namun juga terbukti berjaya menghidangkan kebahagiaan untuk rumah tangga mereka.
Suami mana yang tidak akan senang melihat isteri yang begitu serius  melayaninya, serta mengambil berat soal makan minumnya. Bagi suami yang bijak menghargai, perkara ini membuatkan kekurangan wanita yang menjadi isterinya seolah – olah tertutup oleh perbuatannya yang menjaga cita rasa lidah suami. Dan tentunya untuk si isteri, kebahagiaan sudah pasti diperolehinya kerana  redha suami memang menjadi tujuan  dari perjuangan seorang wanita muslimah.


Maka, betapa ruginya  jika masih ada beberapa orang yang berfikir bahawa dapur bukanlah tempat wanita moden dalam `berkarier`. Bahkan ada sebahagian dari mereka dengan ikhlasnya berbahagi pahala dengan pembantu rumah, malah  menyerahkan semuanya kepada pembantu. Beribu alasan kesibukan dan ketidakmampuan diberikannya, termasuk alasan bahawa zaman sekarang pekerjaan rumah hanya mengikat  perkembangan kreativiti wanita.
Hanya orang- orang yang belum mengerti kedamaian melayani, yang akan berfikiran bahawa pekerjaan dapur hanya merendahkan wanita. Begitulah pendapat kebanyakan mereka – Selalu di dapur, maka  masa depan wanita tamat.
Namun hal ini berbeza dengan fikiran  wanita yang menjunjung tinggi sebuah keikhlasan. Melayani suami bukan bererti memasrahkan diri menjadi pelayan. Melayani bererti meningkatkan darjat diri, dari yang hanya berfikir tentang diri sendiri, dia tanggalkan ego demi untuk membahagiakan orang lain.
MasyaAllah, ini bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan, tetapi juga tidak mustahil dijalankan. Wanita ajaib bagaimana  yang dapat buat seperti ini, kecuali akan menjadi berkat untuk pasangannya. apa – apa pekerjaan rumah yang begitu berat, betapa banyak kesibukan diluar yang menyita waktu mereka, namun seorang wanita solehah akan tetap memfokuskan bahawa keluarga adalah nombor satu, dan kerana memang itulah tanggungjawab untuknya, dari Allah sang maha penguasa.
Fikirannya  selalu terfikir untuk  menyiapkan apa yang dia boleh hidangkan untuk suami tercinta.  Pahala untuknya akan mengalir dengan deras dan tiket untuk masuk ke dalam syurga Allah insyaallah akan digenggaman.
Memang masih banyak cara untuk membahagiakan suami kita selain dengan memasak makanan kesenangannya. Namun, adakah cara yang lebih baik untuk memenuhi selera makan mereka selain dengan memenuhinya dengan tangan kita sendiri. Pastilah sebuah kebanggaan bagi kita dapat merawat suami sebagai sebahagian dari amanah kita yang kita lakukan dengan tangan kita sendiri, dan menjadikan kita peribadi yang dapat dipercayai dalam menjaga amanah.
Maka jangan pernah melecehkan ketentuan Allah, dan jangan menunggu sampai hak  itu diambil Allah barulah kita menyedari kekeliruan kita. Maka sebaiknya kita mulai menumbuhkan rasa malu, saat mengetahui bahawa sang suami cenderung menyukai makanan di luar dan atau buatan orang lain. Manfaatkan waktu sebaik mungkin, kerana sungguhnya Allah menyediakan syurga untuk hambanya yang bersungguh- sungguh dalam belajar.
"Siapa pun anda, apa pun kedudukan dan pekerjaan serta kesibukan saat ini, jangan pernah menganggap remeh hasil tangan kasih sayang dari sebuah ruangan kecil yang bernama dapur. kebahagiaan suami, perhatian dan kasih sayangnya dapat anda ikat dari sana.  so, mengapa tidak buru- buru memulainya sekarang?
Selamat memburu pahala.."


Sumber: http://akuislam.com/blog/renungan/dapur-jalan-ke-syurga-untuk-wanita/#ixzz1fvSuytMh

:: Invention, Innovation & Design ::

Posted by Mama Safiya and Adam at 11:13 AM
Reactions: 
0 comments
Salam...
On the 18-19 Nov 2011 yg lps, hubby n i went to UiTM Kampus Merbok... My hubby participated in IID Kedah with his supervisor Prof. Madya Dr. Norlia Ahmad Kassim.. My hubby mmg nk ajak me pg skali, sbb nk bwk i jln2... cm part of honeymoon la jugak kn... so this time was abit diffrent sbb kna attend satu event then lps tu only blh jenjalan..x pg mn pn... sbb on 19, Monday i need to come back to work... so mmg xbesh sgt jln sket tmpt je...

So, tahniah to hubby... sbb bjaya dapat Silver Prize... congrats dear :-) :-* hihihi...

Few captures sekitar pertandingan itu...

:: hubby ::

:: booth hubby and friends ::

:: kak Siti Zahrah Buyong and PM Dr. Norliya ::

:: Prof. Siti Akmar tgh bg explanation o their projects ::

:: Prof. Siti Akmar and Prof. Madya Dr. Norliya ::

:: Hubby, Prof. Siti, Kak Siti Zahrah and PM Dr. Noliya ::

:: Pali tgh explain tu...smpi tarik lengan baju ::

:: Pali, Kak Siti, PM Dr. Norliya n hubby.bote to hubby:  o_O bang, u da gemoks lalalala  ::

:: Kak Zahrah, such a wonderful woman... br 1st time jumpa, tp ramah sgt rase mcm da knl lama. Hope to see again :-) ::

:: Hubby tgh nervous tgu result ::

:: alhamdulillah ::

:: congrats to all ::


dats all folks!

till next n3...

Love y'll

:: audra ::

:: Jalan2 balik kampung and celebrating nur atiqah farisha birthday ::

Posted by Mama Safiya and Adam at 10:15 AM
Reactions: 
2 comments
Salam bloggers,
Huhu..da lama xbersiaran..xda mood. I have to find my mood yg ilang lama ntah ke mn tu... hubby pn tnya knp my blog da xupdate...huhu.. hihihi... jawapannye malas n i da xda mood sbnrnya... but my mood is ok today...so i cont. with my stories la kan...

So, last month we both balik kmpg sbb nk lawat mommy n daddy n PIL of course.... balik kmpg jumpa mommy was a very best moment. sbb my mum will always masak utk both of us..xkire la pkul 3 pagi pn she will cook. thanx mummy :-) love you so much as always... My dad pulak a bit slow, kali ni when we both balik. He was not feeling well :-( ksian dia... ajak p klinik, as usual, mmg dia xnk la kan..he said dok umah i feel better, i can rehat2...hihih..dats my daddy..

So, the next day... i brought my parents to Matang... My mom terigin nk mkn ikan semilang masak kari. I pn xpnh pg tmpt tu..but my parents used to go there most of the times... tiap minggu, if not mistaken.. :-) travelling plak nek moto... boleh kn?huhuhu...adventure nyerrrr... Well, as we arrived je kt Pekan Matang, i was shocked o_O erk.... sbb pekan dia tersgt kcik, jalan sempit tapiiiiiiiiiiiiii siap ad pasar pagi... Here you can get bnyk hasil tangkapan laut yg sgt fresh. harga sgt berpatutan... mcm nk pusing mata tgk ketam, udang, siput, sotong etc... wahhhhhhhhhh....sedap...

And then, here we were at kedai Ikan Semilang ni...

:: tgk tu pny rmai yg dtg.. termasuk la kami hahah ::

:: let me introduce you ols, this is my mummy, Wan Fatimah bt Hj. Wan Hussin ::

:: so these are the dishes la... FYI, kedai ni jual ikan semilang sahaja. len tadak; means nasi putih, kicap, ikan semilang masak kari, goreng saje... and i ad nmpk org request telur mata kerbau ::

:: teh tarik for me n hubby ::

:: sedap sgt ::

:: xtengok org dah :-P ::

:: wow ::

:: hahaha muke kenyang; my hubby yg capture ni ::

:: one of the customers sdg tgu telor goreng mata, lols ::

So balik tu mmg kenyang la... hihihi...

Next day plak kat umah PIL... Sonok sbb baby farisha n hakim ade balik kmg juge...my niece n nephews


:: my father in law a.k.a tokwan tgh temuramah baby.. hihi ::

:: abang hakim duk atas tgn pak tam hahaha ::

:: baby n i... muka i da tembam sgt ... hahah sbb tu i crop pic ni ::

:: hamboi ::

:: birthday cake for baby ::


:: baby tgh sonok sgt men belon angry birds ::

:: baby, abg hakim, ibunye n mama kt blakang xnmpak ::

:: hah, tu dia mama comel :-) ::

hahaha...

dats all...

bye guys... till next n3

Regards,

:: audra ::


 

Lifetime Journal Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review